4.
Programovací projekt - interaktivní pohlednice
1. SEZNÁMENÍ S PROJEKTEM

Úkol: Návrh svého postupu řešení zapisuj na tento pracovní list. Během své práce nezapomeň kontrolovat, zda program funguje podle tvých představ.
Ukázky různých projektů pro tvou inspiraci: ukázka 1 , ukázka 2 , ukázka 3
2. PŘÍPRAVA PROJEKTU
- spusť si program Scratch, buď přímo na PC (off-line), nebo on-line aplikaci zde - Scratch

Možné řešení pohlednice: ukázka (otevři v programu Scratch a klikni na hvězdu, sněhuláka, dívku, sovu, strom, okno, dveře, komín, rampouch a dům)
Otázka k zamyšlení:
- Jaké máš v programu Scratch nástroje a možnosti pro realizaci svého příběhu?
Závěr úvodní části: vymyšlený příběh na téma novoroční pohlednice
BÁDÁNÍ 1
- navrhni scénu krajiny podle níže uvedených informací
- připrav si pro svůj příběh postavy a rozmísti je na pohlednici

- vymysli, co by mohly jednotlivé postavy na pohlednici provádět

- navrhni a vyřeš vzájemné interakce mezi postavami na tvé pohlednici

Nápověda 1 Nápověda 2 Nápověda 3 Nápověda 4 Nápověda 5
Otázky k zamyšlení:
- Jak vytvoříš pozadí pohlednice?
- Jak vložíš do scény jednotlivé postavy?
- Jak můžeš v programu Scratch animovat postavy?
- Jaké jsou v programu Scratch možnosti pro interakci mezi postavami?
Závěr bádání 1: vytvořená scéna zimní krajiny s postavami - možné řešení
BÁDÁNÍ 2
- vytvoř postavu vločky a vyřeš padání sněhu z oblohy

Nápověda 1 Nápověda 2
Otázky k zamyšlení:
- Jak zařídíš, aby sněžilo?
- Jakým způsobem padá vločka z oblohy dolů?
- Jak nastavíš hustotu sněžení?
- Jak ovlivníš rychlost padání vloček k zemi?
Závěr bádání 2: nad krajinou padá sníh - možné řešení
BÁDÁNÍ 3
- vyřeš ukládání sněhových vloček na spodním okraji pohlednice

- vytvoř podmínky pro ukládání sněhu i na jiných objektech

Nápověda 1 Nápověda 2
Otázky k zamyšlení:
- Jak zařídíš, aby se vločky začaly vrstvit na sebe?
- Jak zařídíš, aby vznikaly různě vysoké závěje?
Závěr bádání 3: interaktivní pohlednice s vrstvami sněhu a animacemi postav - možné řešení
BÁDÁNÍ 4
- na pohlednici otiskni nápis PF 2024

Nápověda 1 Nápověda 2 Nápověda 3
Otázky k zamyšlení:
- Jakým způsobem vyřešíš objevení nápisu PF + rok na pohlednici?
- Jaké bloky z programu Scratch bys pro vytvoření nápisu využil?
Závěr bádání 4: otištění nápisu PF + rok - možné řešení
BÁDÁNÍ PRO POKROČILÉ
- nápis PF můžeš vytvořit vložením přímo z klávesnice stisknutím kláves P a F
- příslušný rok můžeš vložit pomocí numerické klávesnice

Nápověda 1 Nápověda 2 Nápověda 3
Otázky k zamyšlení:
- Jak zařídíš, aby pro vložení nápisu PF byly použity klávesy p a f ?
- Jak pomocí postavy číslice otiskneš na pohlednici rok?
- Dá se ve scénáři využít proměnná?