Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

2.

Kódy kolem nás

Kód

Kód je soubor pravidel na převod informací; nějaká znaková sada.

Jinými slovy se významem kód rozumí způsob uchování informací.

  • Příklad 1: 

Písmena

(Latinská) Abeceda je soubor pravidel. Všechny znaky mají jasný význam, který vyjadřuje nějaký zvuk.

Převod informací je v tomto případě znalost písmen. Když jeden člověk zapíše písmeno A, druhý bude chápat, jak ze znaku informaci zjistit - jak písmeno přečíst.

  • Příklad 2:

Slova

Jazyk je soubor pravidel. Všechna slova mají nějaký význam. Jsou tvořena písmeny.

Převod informací je znalost jazyka. Pokud člověk jazyk umí, zjistí si informaci pomocí přečtení slova.

 

  • Aktivita 1:

Zkusit vymyslet další kódy, které se používají každý den.

  • Aktivita 2:

Zkusit na další kódy rozepsat soubory praviddel, významy a převody informací.

 

Pomůcka:

Čísla, vzorce, věty, fráze

 

Kódování

záznam informací podle známého kódu pro jejich jednoduché uložení a přenos.

Vlastnosti kódu:

  1. Stručnost - nezabírá zbytečně velké množství místa
  2. Samooprava - i při malé chybě se dostaneme ke správnému výsledku
  3. Rychlost a jednoduchost - snížení času zápisu a tím i čtení
  4. Technická vhodnost pro médium - zda je vůbec reálné kód přenést
  5. Médium je prostředník, něco, přes co zvládneme přenášet - internet, radiové vlny atd..

 

Příklad 1:

Písmena

  • Známý kód je abeceda - záznam informací může být například zápis na papír.
  • Stručnost může být nastavena například velikostí písma.
  • Samooprava může být například dostatečně odlišná písmena od sebe navzájem.
  • Rychlost a jednoduchost je počet čar v písmenech.
  • Vhodnost pro médium je například způsob zápisu na papír, tedy využití pera, tužky, apod.

 

Zamyslete se:

  1. Jaké existují abecedy? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
  2. Jaká existují média přenosu?

 

Dekódování je zpětné získávání nějaké informace z kódu.

  • Například klávesnice - každá klávesa na klávesnici má svůj kód (počítač nezná písmena, ale ví, že znak @ na klávesnici má nějaký pro něj známý kód, určitě jej také znáš - zkus se rozpomenout.) Počítač tak musí z kódu dekódovat o jaký znak či písmenko se jedná a zobrazí je na monitoru.
  • Dalším stupněm kódování je šifrování. Nebo se také říká skryté kódování.

 

Šifrování

  • pomocí tajného kódu můžeme skrýt informace před ostatními.

 

Pracovní listy a úkoly na víc k tématu "Kódy" (vyučující vybírá z pracovních listů)

  1. Pracovní listy - Komunikace bez slov
  2. Pracovní listy - Smajlíci
  3. Pracovní listy - Pohádky
  4. Pracovní listy - Piktogramy
  5. Pracovní listy - Měny
  6. Pracovní listy - Kódování znaků
  7. Pracovní listy - Kódovací tabulka - klávesnice
  8. Pracovní listy - Bobří úloha na kódování 1
  9. Pracovní listy - Bobří úloha na kódování 2 (pokročilé)
  10. Pracovní listy - ASCII
  11. Odkaz na cvičení -  Šifrování s Datíkem

 

Pracovní listy a úkoly na víc k tématu "Šifrování" (vyučující vybírá z pracovních listů)

  1. Pracovní listy - Dekódování šifry pomocí klíče
  2. Pracovní listy - Šifrování zadaného slova dle klíče
  3. Pracovní listy - Šifrování slova ve skupině 
  4. Pracovní list - Šifra

 

Shrnutí:

Žáci si mohou zkusit říct svými slovy co to je kód, kódování, dekódování a šifrování. Říct pár příkladů kódů a kódování.

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?