V 6. ročníku jsme se již s on-line aplikací pro blokové programování OZOBLOCKLY setkali. Připomeneme si je krátce jak program funguje a jak vytvořený kód do robota Ozobot nahráváme. Sledujte instruktážní video níže pro opakování. V lekci je 7 bádání v úrovni 2-3. Projděte s vyučujícím, které uzná za vhodné, některé úlohy jsou náročnější.
Instruktážní video - opakování Ozoblockly
Naprogramujte Ozobota tak, aby jezdil po čarách v bludišti na mapě zde. Můžete měnit zadání. V prvním zadání vyučujícím se má vyhýbat červeným křižovatkám. Pak je možno jednoduchým způsobem zaměnit smysl programu - změnou vnímané barvy snímači Ozobota. - NÁPOVĚDA ZDE.
Dostáváme se do nové vyšší úrovně 3. Zde nacházíme nové - logické příkazy, které v nižších úrovních nebyly. Mají zelenou barvu. Umožňují nám například dávat takzvané podmínkové příkazy IF...THAN, nebo IF....DO....ELSE.
Naprogramujeme Ozobota tak, aby jezdil ve vyznačené ploše a po najetí na barevnou plochu změní barvu LED osvětlení. Pokud najede na červenou hranici v mapě zde, zastaví otočí se vlevo (vpravo) a pokračuje v hledání. V případě, že najede na černou barvu se úkol Ozobota ukončí a rozsvítí různé LED barvy v různém pořadí.
Ozobot systematicky vyhledává cesty v bludišti pomocí jednoduchého pravidla pravé ruky. Ozobot se rozsvítí v různých barvách v závislosti na zvoleném směru. Pokud je možno odbočovat vpravo, udělá to.Tento program běží nepřetržitě
Programujte Ozobota tak, aby uniknul z bludiště a přeskočit čáry. Cíl je modrá čára. Při přejezdu modré a červené čáry, mění LED osvícení. Na křižovatkách odbočuje vždy vpravo (pravidlo pravé ruky).
Jistě si vzpomenete na kódování ve SCRATCH a konkrétně mnohoúhelníky (čtverce, trojúhelníky, obdélníky atd.)
Pokusíme se vytvořit některé z obrazců, který si vyberete záleží na Vás, nebo vyučujícím - ozobot bude jezdit ve tvaru obrazce a popřípadě měnit barvy dle barevných změn na obrazci.
Mohou vznikat různé barevné obrazce (složité) za použití i více Ozobotů viz foto:
Nebo : Můžete si nakreslit na čistý bílý papír i svůj vlastní obrazec, který OZOBOT projede, bude měnit barvy.
Záznam pak je možno zachytit s asistencí vyučujícího s fotoaparátem a stativem (NÁVOD).
Zde jsou některé z možností již vytvořených vyzkoušejte a diskutujte o jaké tvary jde:
OZOART - příklad 1
OZOART - příklad 2
OZOART - příklad 3
OZOART - příklad 4
Jak již dobře víme Ozobot dokáže reagovat na různé barvy, umí si podle barevných kódů naprogramovat nějakou činnost. Teď si ověříme jeho schopnosti vnímat barvy.
Úkol:
Nápověda: Je nutné se přepnout Ozoblockly do Levelu 3 - 4! (Zde je možno vybírat logické příkazy, které potřebujete).
(NÁPOVĚDA 1 - Bit) (NÁPOVĚDA 2 - Evo)
Nápověda: Je nutné se přepnout v Ozoblockly do Levelu 4! (Zde je možno nastavovat rychlosti pohybu po čáře).
Základní škola T. G. Masaryka Ivančice
Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767
+420 546 419 236
reditelka@zstgmivancice.cz