Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

13. - 14.

Sestavení programu pomocí blokového programování - Ozoblockly

 

V 6. ročníku jsme se již s on-line aplikací pro blokové programování OZOBLOCKLY setkali. Připomeneme si je krátce jak program funguje a jak vytvořený kód do robota Ozobot nahráváme. Sledujte instruktážní video níže pro opakování. V lekci je 7 bádání v úrovni 2-3. Projděte s vyučujícím, které uzná za vhodné, některé úlohy jsou náročnější.

Instruktážní video - opakování Ozoblockly

 

Bádání 1 (20-30 min) - vyhýbej se barvě

Naprogramujte Ozobota tak, aby jezdil po čarách v bludišti na mapě zde. Můžete měnit zadání. V prvním zadání vyučujícím se má vyhýbat červeným křižovatkám. Pak je možno jednoduchým způsobem zaměnit smysl programu - změnou vnímané barvy snímači Ozobota. - NÁPOVĚDA ZDE.

Dostáváme se do nové vyšší úrovně 3. Zde nacházíme nové - logické příkazy, které v nižších úrovních nebyly. Mají zelenou barvu. Umožňují nám například dávat takzvané podmínkové příkazy IF...THAN, nebo IF....DO....ELSE.

 

 

Bádání 2 (20-30 min) - hledej barvu

Naprogramujeme Ozobota tak, aby jezdil ve vyznačené ploše a po najetí na barevnou plochu změní barvu LED osvětlení. Pokud najede na červenou hranici v mapě zde, zastaví otočí se vlevo (vpravo) a pokračuje v hledání. V případě, že najede na černou barvu se úkol Ozobota ukončí a rozsvítí  různé LED barvy v různém pořadí.

NÁPOVĚDA

 

Bádání 3 (20-30 min) - pravidlo pravé ruky

Ozobot systematicky vyhledává cesty v bludišti pomocí jednoduchého pravidla pravé ruky. Ozobot se rozsvítí v různých barvách v závislosti na zvoleném směru. Pokud je možno odbočovat vpravo, udělá to.Tento program běží nepřetržitě

NÁPOVĚDA

 

 

Bádání 4 (20-30 min) - pravidlo pravé ruky

Programujte Ozobota tak, aby uniknul z bludiště a přeskočit čáry. Cíl je modrá čára. Při přejezdu modré a červené čáry, mění LED osvícení. Na křižovatkách odbočuje vždy vpravo (pravidlo pravé ruky). 

NÁPOVĚDA

 

 

Bádání 5 (20-30 min) - aplikace již poznaného učiva do praxe - OZOART

Jistě si vzpomenete na kódování ve SCRATCH a konkrétně mnohoúhelníky (čtverce, trojúhelníky, obdélníky atd.)

Pokusíme se vytvořit některé z obrazců, který si vyberete záleží na Vás, nebo vyučujícím - ozobot bude jezdit ve tvaru obrazce a popřípadě měnit barvy dle barevných změn na obrazci.

(NÁPOVĚDA)

 

Mohou vznikat různé barevné obrazce (složité) za použití i více Ozobotů viz foto:

  

 

Nebo : Můžete si nakreslit na čistý bílý papír i svůj vlastní obrazec, který OZOBOT projede, bude měnit barvy.

Záznam pak je možno zachytit s asistencí vyučujícího s fotoaparátem a stativem (NÁVOD).

 

Zde jsou některé z možností již vytvořených vyzkoušejte a diskutujte o jaké tvary jde:

OZOART - příklad 1

OZOART - příklad 2

OZOART - příklad 3

OZOART - příklad 4

 

Bádání 6 (30 min) - barevný chodníček

Jak již dobře víme Ozobot dokáže reagovat na různé barvy, umí si podle barevných kódů naprogramovat nějakou činnost. Teď si ověříme jeho schopnosti vnímat barvy.

Úkol:

  • Ozobota naprogramujeme tak, aby cestoval směrem vpřed.
  • Na čistý bílý papír si vytvoříme chodníček, tvořený černými krajovými linkami. Jelikož je úkol "barevný chodníček", každou kachličku chodníčku probarvíme jinou barvou - použijte různé barvy (červená, modrá, zelená, černá, bílá).
  • Naprogramujte Ozobota tak, aby po každé když vjede na jinou barvu kachličky, udělal například nějaký efekt.
  • U Ozobota EVO je možné, aby zahrál nějaký tón, nebo zvuk. Pracovní list k chodníčku zde.

Nápověda: Je nutné se přepnout Ozoblockly do Levelu 3 - 4! (Zde je možno vybírat logické příkazy, které potřebujete).

 

(NÁPOVĚDA 1 - Bit)                       (NÁPOVĚDA 2 - Evo)

 

Bádání 7 (30 min) - Sluneční soustava

  • Vymyslete model sluneční soustavy.
  • Ozoboty je možné i popsat, nebo udělat jim obleček planety, kterou znázorňují.
  • Zjistěte si rychlost za kterou slunce planeta oběhne.
  • Pracujte každý na své planetě.
  • Výsledný model si nahrajte na video (dle pokynů vyučujícího)
  • Pracovní list zde - vytiskněte si na co největší formát (A3).

Nápověda: Je nutné se přepnout v Ozoblockly do Levelu 4! (Zde je možno nastavovat rychlosti pohybu po čáře).

 

NÁPOVĚDA A ŘEŠENÍ

 

 

 

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?