Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

13.

Seznámení s robotem VEX 123

 

Popis ovládacích prvků robota (Vexíka) na jeho zádech

 

  • pomocí tlačítek můžeme VEX123 naprogramovat a program spustit
  • prostředním tlačítkem spouštíme vytvořený program nebo slouží k vypnutí zařízení (stiskneme na 3 s, ozve se akustický signál a robot se vypne) 

 

 

 

Popis snímačů a možností robota

 

  • nabíjecí akumulátor (nabíjení pomocí USB C)
  • dvě kolečka (zajišťují přímočarý i otáčivý pohyb)
  • gyroskop + akcelerometr (pro přesnější pohyb, rozpoznání srážky)
  • optický senzor (rozpoznává 3 barvy RED, GREEN, BLUE, překážky a jas) 

 

Způsoby (možnosti) programování robota

 

  1. tlačítka - sekvence (krokování)
  2. programovací tabulka
  3. software VEXcode 123

 

Uvedení robota do provozu

Robot se spouští jednoduchým způsobem - položíme robota na podložku a pohybem vpřed - roztočením koleček robota dochází ke spuštění.

 

Vypnutí Vexíka

Vypnutí robota se koná stisknutím středového tlačítka VEX po dobu 3 sekund.

Indikace středového LED světla

  1. Středová kontrolka bliká červeně = nabíjení
  2. Středová kontrolka bliká zeleně = nahraný program v paměti
  3. Středová kontrolka svítí zeleně = nabito
  4. Středová kontrolka svítí bíle = bez programu - připraven na programování

 

Orientace robota

  • K orientaci slouží vnitřní součástka robota - GYROSKOP a akceleroměr.
  • Umí definovat směr a dokáže i odhalit náraz robota do překážky.

Jeden čtverec = jedna délka robota

  • Pracovní pole VEX 123 obsahuje řadu čtverců.
  • Každý čtverec na poli je jedna délka robota, což odpovídá 1 "kroku" pohybů pohonu robota.

 

 

Směr jízdy - šipka na VEX 123

  • šipka na robotovi ukazuje směr jízdy
  • pokud chceš přesnou cestu po pracovním poli - srovnej šipku na robotu s šipkou ve čtverci pole

 

Pravidla při práci s Vexíkem

  1. nenech mě upadnou ze stolu
  2. počítej pečlivě počet stisků tlačítek
  3. správně nastav směr jízdy podle šipek
  4. nedotýkej se mě když pracuji
  5. neházej se mnou a dbej na to, abych neupadl na podlahu
  6. respektuj múj pracovní prostor
  7. buď fér a pracuj v týmu
  8. održuj mě zdravým a v bezpečí před ostatními
  9. při projektech používej pracovní desku VEX 123 - má mantinel a neupadnu na zem

 

Pojďme si vše vyzkoušet. Učitel Vám rozdá Vexíky do skupin po dvou a zkusíme si jednotlivé seznamovací aktivity s robotem VEX.

 

Bádání 1 - 1. úloha na krokování 

Stáhni si a vytiskni si pracovní list badani_1.

V pracovním listě najdeš nedokončené 3 obrázky, v každém obrázku se nachází tučný puntík (to je start, kde zabodnete hrot tužky). 

Úkol zní - Ze startovacího bodu pomocí navigačních šipek (kroky) dokreslete chybějící část obrázku.

 

Bádání 2 - 2. úloha na krokování 

Stáhni si a vytiskni pracovní list bádání_2.

Vpracovním listě najdeš další úlohy na procvičení krokování - vytváření sekvencí - algoritmů pro robota VEX 123

Úkol zní - Ze startovacího bodu pomocí navigačních šipek (kroky) doplňte krokovací (sekvenční) tabulku.

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?