Již v minulých hodinách jsme se potkali s modely(grafy), které nejen že řešili spojení a vytváření cest k dosažení cíle, ale cesty měli určité hodnoty.
Například udanou vzdálenost, nebo cenu.
V případě, že můžeme v modelech určovat nejlevnější možnost, nebo nejkratší možnost, tzn. že spojnice vrcholů jsou ohodnocené hodnotou - jedná se o ohodnocené modely.
Pokud je model (graf) směrově nastaven, jedná se o model směrově orientovaný.
obr.1 - ohodnocený model - NÁPOVĚDA
obr.2 - orientovaný model - NÁPOVĚDA
Další příklady k procvičení.
Zamyslete se nad situací:
Převádíme jednotky v informatice.
Obrázek má velikost 1000 KB. Jaká je posloupnost převodů jednotek, kdybychom chtěli spolužákovi říct, že obrázek má...... MB?
Vytvořte model pro převod jednotek v informatice - model nakreslete do ŠS. NÁPOVĚDA K ŘEŠENÍ
Podobný převod jednotek - model zde:
Možné odpověďi:
Najdeš zde ještě něco jiného - pozorně se podívej na tento jízdní řád:
Nakreslete do ŠS jednoduchý model, který základní informace znázorní. Základ najdete níže, zbytek doplňte z jízdního řádu.
Na obrázku je znázorněn proces oblékání. Zkontrolujte, zda je správně. Zdůvodněte své hodnocení.
Ceny letenek seřazené abecedně podle výchozí destinace:
Filadelfie (PHL) – New Orleans (MSY): 4 100
Frankfurt (FRA) – New York: 10 800
Frankfurt – Filadelfie: 16 200
New York (JRA) – New Orleans: 4 500
Paříž (PAR) – Filadelfie: 17 700
Paříž – New York: 7 400
Praha (PRG) – Filadelfie: 17 600
Praha – Frankfurt: 2 400
Praha – New York: 9 800
Praha – Paříž: 2 300
Praha – Vídeň: 3 000
Vídeň (VIE) – New Orleans: 18 800
Vídeň – New York: 13 300
Budete potřebovat
obr. hracího pole robot VEX s problémem
obr. hracího pole robot VEX s problémem
Naprogramujte dle instrukcí vyučujícího robota tak, aby co nejkratší cestou došel ze startu do cíle, nakreslete si na list papíru model (graf) řešení.
(můžeme si představit, že se jedná o města na mapě)
V minulých hodinách jsme řešili činnosti dvou a více postav v blokovém programování programu SCRATCH. Zamyslete se nad úlohou akvárium. Zde rybyčky vykonávaly každá jinou úlohu. Pokusíme se tyto úlohy vysvětlit a vytvořit alespoň u dvou paralelní činnosti - paralelní modely.
Např.
Projekt akvárium ke stažení zde
Řešení v blokovém zobrazení zde - nápověda 1 (nákres modelu), nápověda 2 (řešení ve SCRATCH)
(můžeme si představit, že se jedná o města na mapě)
Základní škola T. G. Masaryka Ivančice
Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767
+420 546 419 236
reditelka@zstgmivancice.cz