Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

4.

Opakování bloků

 

V tomto bádání dostávají žáci prostor k vlastní tvořivosti. Používají předpřipravené bloky - viz zápis k vlepení do sešitu. 

 

KAPITOLA 2

Vzdělávací cíle:

Zkoumat, jak funguje nový algoritmus - jde o objevování a následné plnění nových úkolů.

 

BÁDÁME:

1. HODINA - STEJNÉ VAGÓNY

1. Stáhni si projekt stejné vagóny z přehledu hodin (soubor se ocitne ve složce Stažené soubory), spusť si Scratch a v něm pak otevři stažený projekt.

2. Vytvoř scénář pro vlak ze šesti stejných vagónů čekajících na lokomotivu. Žáci jsou upozorněni, že veškeré bloky najdou v levé části programu pod skupinou bloků MOJE BLOKY.

Scratch - vagóny

3. Zkrátíme scénář viz výše blokem OPAKUJ _ _ KRÁT.

4. Sestav scénáře viz níže s využitím bloku OPAKUJ _ _ KRÁT (úkol č. 1 mají žáci splněný, 6 vagónů nahradili blokem pro opakování).

Scratch - vagón 2

5. Následující úlohy trénují zasazování bloku OPAKUJ _ _ KRÁT do scénáře a umísťování jiných bloků před, za nebo dovnitř bloku opakuj. Poslední vlak d) nemá přesné zadání, žáci tak musí „přeložit“ požadavek na vlastnosti vlaku do jeho vzhledu a poté jej naprogramovat. Tvořivá úloha. Nápověda.

Scratch - vagon 3

Poukázat na nevhodně vytvořené scénaře s vnořováním jednoho bloku pro opakování do druhého. Jde o komplikovaný zápis, který se špatně čte a obtížně se v něm hledají chyby (v programování se může vyskytnout mnoho nečekaných chyb z různých příčin – je zbytečné komplikovat si situaci ještě i tím, že použijeme zbytečně složitou strukturu).

Scratch - vagón 4

6. Diskutujeme - toto jsou „úlohy bez počítače“. Žáci by neměli sami pracovat s počítačem; mají přemýšlet, představovat si, diskutovat ve dvojici a pak před třídou. Nápověda.

Scratch - vagón 5

7. Procvičujeme blok s opakováním - úlohy jsou zaměřené na procvičení bloku opakuj v kombinaci s nastavováním barvy. Žáci uvažují, kdy je potřeba nastavit barvu pera, zda vně nebo uvnitř bloku opakuj. Nápověda.

Scratch - vagón 6

8. Diskutujeme - toto jsou „úlohy bez počítače“. Nápověda.

Scratch - vagón 8

 

BÁDÁME:

2. - 3. HODINA - KRESLÍME OBRAZCE A PÍŠEME PÍSMENA

1. Stáhni si projekt obrazce z přehledu hodin (soubor se ocitne ve složce Stažené soubory), spusť si Scratch a v něm pak otevři stažený projekt.

2. Sestav z bloků scénář, jehož opakovaným spouštěním vytvoříš mnohoúhelník... využij bloky DOPŘEDU O 50 KROKŮ, OTOČ SE O 45 STUPŇŮ. Kolikrát jsi musel scénář spustit, aby vznikl úplný obrazec? Bylo potřeba něco aktivovat, aby se obrazec začal vykreslovat? (PERO ZAPNI)

3. Zkrátíme scénář viz výše blokem OPAKUJ _ _ KRÁT.

4. Změň stupně na 40° a následně potom na 30°. Jaký mnohoúhelník ti vyšel? Kolikrát jsi musel dát opakování, aby vyšel úplný obrazec? Je třeba žáky kontrolovat, aby „nepřetahovali“, nenechali postavu obíhat obrazec vícekrát, než je nezbytně nutné.

5. Diskutujeme - toto jsou „úlohy bez počítače“. 

Změnili jsme parametry v blocích. Co bude postava vykreslovat? V tomto případě necháme žáky přemýšlet a budeme zjišťovat více názorů. Je scénář podobný scénářům z minulých úloh? Čím se liší? (je podobný, ale má jiná čísla)

Scratch - obrazce

Jak se změní výsledný obrázek, když úhel upravíme na 100°? 

Co musíme ve scénáři změnit, aby vznikl trojúhelník? Nejdříve povězte, pak vyzkoušíte. Nápověda. Zjišťujeme u více žáků odpovědi.

Vhodné doplnit o blok ČEKEJ 1 SEKUNDU.

Tato úloha směřuje k experimentování, protože žáci budou těžko schopni odhalit správný úhel otočení nebo objevit, že postava se otáčí o vnější úhel trojúhelníka (obr. v nápovědě). Je vhodné žákům připomenout, že kreslí rovnostranný trojúhelník. Žáci mohou pod vlivem úlohy 1 předpokládat, že úhel otočení postavy má být u trojúhelníka 60°, protože u čtverce v úloze 1 byl úhel otočení 90° stejný jako jeho vnitřní úhel. Není správné žákům říci výsledek, jaký je správný úhel otočení. Žáci na to mají přijít.

6. Kreslíme úplné tvary

Scratch - obrazce 4

Je třeba zkontrolovat, zda žáci používají správný počet opakování (6x pro 6-úhelník atd.). Je důležité, aby nepoužívali větší počet opakování, než je nezbytně nutné. Postava by
měla na konci stát na stejném místě a ve stejném směru jako na začátku. Lze přidat 10-úhelník, 9-úhelník a vynechat 7-úhelník, kde úhel otočení není celé číslo. 
Nápověda 1, nápověda 2.

7. Kreslíme složité tvary - zkuste vytvořit několik stejných nebo podobných tvarů (nápověda).

Scratch - obrazce 7

8. Diskutujeme - toto jsou „úlohy bez počítače“ (nápověda).

Scratch - obrazce 9

 

BÁDÁME:

2. - 3. HODINA - PÍŠEME PÍSMENA A SLOVA

1. Stáhni si projekt písmena a slova z přehledu hodin (soubor se ocitne ve složce Stažené soubory), spusť si Scratch a v něm pak otevři stažený projekt.

2. Vytvoř následující scénáře podle cvičení viz níže.

Scratch - slova

Žáci si vzpomenou, že pro otisknutí písmene je nejprve potřeba změnit kostým postavy, potom jej otisknout, a aby se písmena nepřekrývala, posunout postavu. Je dobré si uvědomit, že poslední písmeno v řadě je vlastně postava, takže můžeme vidět o 1 písmeno víc, než je počet opakování. Je potřeba uchopit postavu a posunout ji, aby to bylo žákům zřejmé. Nápověda.

3. Vytvoř následující scénáře podle cvičení viz níže. Nápověda.

Scratch - slova 5

4. Diskutujeme - toto jsou „úlohy bez počítače“ - na papír napište, co vznikne za slova (nápověda). Ve scénáři je vlastně chyba, takže je to úloha – chyták. Uvnitř bloku opakuj totiž chybí blok dopředu.

Scratch - slova 8

5. Diskutujeme - zkracujeme scénáře (opakování kapitoly) - toto jsou „úlohy bez počítače“ - na papír zapište zkrácenou podobu scénáře pomocí bloku OPAKUJ _ _ KRÁT, (nápověda 1), (nápověda 2).

Scratch - slova 7

Scratch - slova 10

 

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?