10.
Informační systém školy Office 365 - sdílení informací
Kancelářské programy od Microsoftu patří mezi nejdůležitější kancelářské aplikace – jak ve firemním, tak v soukromém sektoru. Pravidelně se objevují nové verze, které jsou rozšiřovány o další aplikace.
Podobné řešení informačních systémů je od společnosti GOOGLE – zde také najdeme podobné aplikace jako v Microsoft OFFICE 365. Mají sice jiný název, nejsou tak propracované, ale mají své příznivce. Fungují na podobném principu, principu sdílení.
-
Co je Microsoft Office 365?
Je to on-line cloudové řešení informačního systému, obsahuje balíček kancelářských programů známých jako OUTLOOK, WORD, EXCEL, POWERPOINT.
Různé verze obsahují různé programové balíčky, kromě základu, který jsme si řekli, může obsahovat i ONEDRIVE, TEAMS, OneNote aj.
Všechny aplikace a programy zde běží online – nevýhoda tohoto systému je pokud není zařízení, na kterém se office 365 má spustit off-line.
-
Jaké výhody má Office 365 oproti Office 2019?
Výhodou Office 365 je aktuálnost všech programů, vzájemné propojení všech aplikací cloudem a možnosti sdílení všech vytvořených informací v rámci celého informačního systému.
Je to jakésy přidělení práv v rámci vytvořeného souboru, který je uložený na virtuálním disku (cloudu – One Drive). Přidělením přístupového práva uživatel může číst soubor, nebo jej číst a měnit. Záleží na tom, co autor souboru dovolí při sdílení ostatním uživatelům systému.
Aplikace v informačním systému Office 365
- Outook – poštovní aplikace (klient) – pomocí něj můžeme posílat textové zprávy, posílat soubory přílohou, nebo sdílet přístup z OneDrive – virtuálního disku. Je zde i kalendář, upozornění na aktivity v rámci celého informačního systému.
- Word – klasický textový editor
- Excel – klasický tabulkový procesor
- PowerPoint – klasický prezentační editor
- Teams – program pro vytváření pracovních teamů – skupin – jejich vzájemná online komunikace – setkávání pomocí schůzek pomocí web-meetingů.
- OneDrive – cloud – virtuální disk na kterém dochází k ukládání vytvořených souborů informací.
Pamatuj – všechny aplikace jsou v tomto informačním systému provázané vše lze navzájem doplňovat a podporovat práci ve všech aplikacích.
Aktivita:
- Přihlaste se do prostředí Office 365 (uživatelská jména a hesla znáte)
- Vytvoříme si jednoduchou tabulku, kterou vytvoříme v programu Excel s použitím Office 365.
- Tuto tabulku společně uložíme do prostředí OneDrive – pod názvem tabulkasdilení.xlsx (koncovku nemusíme psát)
- Přepneme se do OneDrivu a vyhledáme náš soubor „tabulkasdileni.xlsx“
- Teď si ukážeme 2 možnosti, jak spolupracovat na vytvořeném souboru v teamu.
A/ každý v našem teamu si zvolí aktivitu, kterou na dané tabulce vytvoří a všichni se budou podílet na vytvoření této tabulky – sdílení pro konkrétní uživatele
- Nastavíme práva uživatelů k souboru tabulkasdileni.xlsx
Do Outlooku přichází příjemcům odkaz na sdílení a spolupráci na souboru.
B/ Můžeme vytvořit sami celý soubor – celou tabulku a odešleme přístup pomocí Outlooku v rámci přílohy.
- Tabulku vytvoříme celou my a můžeme ji dát k dispozici jako přílohu, poslat celý soubor, který si múže příjemce uložit a použít, nebo jen povolíme odkaz a práva k souboru pak můžeme zrušit - zrušení práv uživatelů.
- Toto lze vytvářet i se soubory ve formátu .docx (Word), .pptx (PowerPoint) atd.