Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

8.

Bádání 1 - pohyby a otisky v programu Scratch

Scratch je jednoduchý vizuální programovací jazyk určený především začátečníkům. Vizuální programování znamená, že se nemusíme psát s žádným textem, ale naopak pracujeme s obrázky.

Skládáme za sebe již předepsané příkazy. Scratch funguje podobně to jako puzzle. Jednotlivé kousky skládačky k sobě musí patřit a musí dávat smysl.

Pomocí programování úkolujeme počítač, aby plnil úlohy, které mu zadáme. Mohli bychom také říct, že programování je vytváření postupu, které vede k řešení dané úlohy. Jde o takzvaný proces algoritmizace dané úlohy. Vytváření algoritmů je v podstatě vymyšlení postupu.

 

MODUL 1 - BÁDÁNÍ 1 - POTÁHNI A OTISKNI

Vzdělávací cíle:

Zkoumat a objevit, jak můžeme taháním dlaždice a jejím otiskováním vytvářet souměrné vzory.

Vysvětlit, co je úvodní scénář a co se stane, když klikneme na zelenou vlajku.

 

ÚKOLY:

1. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Vzory_otiskni.

2. Žáci opakovaně tahají myší dlaždici (jedinou „postavu“ v tomto projektu) a klikají na jediný samostatný blok na ploše otiskni se, a tak vytvářejí různě zajímavé souměrné vzory.

Modul 1 - bádání 1

3. Žáci kliknou na zelenou vlajku, čímž vykonají předpřipravený úvodní scénář, který smaže scénu a vrátí dlaždici do jejího středu. Potom vytvářejí další souměrný vzor.

4. Vytvořený obrázek pomocí kliknutí pravého tl. myši na scéně (v on-line verzi) můžete stáhnout do svého PC jako obrázek.

OTÁZKY K PROVEDENÉ PRÁCI:

  • Co se stane, když klikneme na zelenou vlajku? Proč? 
  • Co přesně vyjadřuje blok skoč na pozici x 0 y 0?

 

MODUL 1 - BÁDÁNÍ 1 - POTÁHNI, OTOČ A OTISKNI

Vzdělávací cíle: 

Prozkoumat, co znamená směr dlaždice (a jak ho můžeme nejprve nastavit a potom měnit otáčením postavy vlevo a vpravo).

Pomocí otáčení dlaždice vytvořit složité souměrné vzory.

 

ÚKOLY:

1. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Vzory_otacej.

2. Žáci nejprve klikají na bloky otoč se (vlevo nebo vpravo) v ploše a zkoumají, jak se dlaždice otáčí vlevo a vpravo

3. Žáci tahají myší dlaždici po scéně, klikají na bloky otoč se (vlevo nebo vpravo) a otiskni se v ploše, a tak vytvářejí zajímavé souměrné vzory.

Modul 1 - bádání 1

4. Žáci přitáhnou do plochy další dva bloky otoč se (vlevo a vpravo) a používají i ty s hodnotami 15 stupňů na vytvoření vzorů.

5. Žáci potom mění hodnoty v blocích otoč se (vlevo a vpravo) na jiné úhly a zkoumají, jak se dlaždice otáčí.

OTÁZKY K PROVEDENÉ PRÁCI:

  • Jakou barvu mají bloky otoč se? Do jaké skupiny patří? 
  • Když klikneme na blok otoč se vpravo o 15 stupňů třikrát za sebou, o kolik stupňů se dlaždice celkově otočí? Jak bychom toho samého dosáhli jiným blokem ale jediným?

 

MODUL 1 - BÁDÁNÍ 1 - POSUŇ, OTOČ A OTISKNI

Vzdělávací cíle: 

Zkoumat, jak můžeme dlaždici posouvat i jinak než taháním myší, tedy pomocí programovacích bloků.

Zkoumat, jak spojit několik bloků dohromady a vykonat je jedním kliknutím.

 

ÚKOLY:

1. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Vzory_posun.

2. Žáci nyní přesouvají dlaždici na scéně klikáním na nové bloky dopředu o 80 kroků a dopředu o 40 kroků v ploše programu - přesouvání dlaždice taháním myši už od této chvíle
není dovolené, dlaždici už budeme dále v tomto modulu řídit jen bloky - příkazy.

3. Žáci spojí jeden z bloků dopředu o_  jeden z bloků otoč se o_ (vlevo nebo vpravo) a blok otiskni se, potom klikají na tento nový scénář a vykonávají ho jako celek.

Modul 1 - bádání 1

4. Žáci změní počet kroků v bloku dopředu o_ ve svém scénáři a zkoumají, jaký vzor vytvoří jeho opakovaným vykonáváním.

5. Žáci upraví úhel v bloku na otáčení dlaždice a zkoumají, jaký vzor vznikne opakovaným klikáním na tento scénář (výsledný scénář k obrázku níže). 
 

Modul 1 - bádání 1
 

OTÁZKY K PROVEDENÉ PRÁCI:

  • Co se stane, když na scénář klikneme jednou? A když na něj klikneme několikrát?

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?