Scratch je jednoduchý vizuální programovací jazyk určený především začátečníkům. Vizuální programování znamená, že se nemusíme psát s žádným textem, ale naopak pracujeme s obrázky.
Skládáme za sebe již předepsané příkazy. Scratch funguje podobně to jako puzzle. Jednotlivé kousky skládačky k sobě musí patřit a musí dávat smysl.
Pomocí programování úkolujeme počítač, aby plnil úlohy, které mu zadáme. Mohli bychom také říct, že programování je vytváření postupu, které vede k řešení dané úlohy. Jde o takzvaný proces algoritmizace dané úlohy. Vytváření algoritmů je v podstatě vymyšlení postupu.
Vzdělávací cíle:
Zkoumat a objevit, jak můžeme taháním dlaždice a jejím otiskováním vytvářet souměrné vzory.
Vysvětlit, co je úvodní scénář a co se stane, když klikneme na zelenou vlajku.
1. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Vzory_otiskni.
2. Žáci opakovaně tahají myší dlaždici (jedinou „postavu“ v tomto projektu) a klikají na jediný samostatný blok na ploše otiskni se, a tak vytvářejí různě zajímavé souměrné vzory.
3. Žáci kliknou na zelenou vlajku, čímž vykonají předpřipravený úvodní scénář, který smaže scénu a vrátí dlaždici do jejího středu. Potom vytvářejí další souměrný vzor.
4. Vytvořený obrázek pomocí kliknutí pravého tl. myši na scéně (v on-line verzi) můžete stáhnout do svého PC jako obrázek.
OTÁZKY K PROVEDENÉ PRÁCI:
Vzdělávací cíle:
Prozkoumat, co znamená směr dlaždice (a jak ho můžeme nejprve nastavit a potom měnit otáčením postavy vlevo a vpravo).
Pomocí otáčení dlaždice vytvořit složité souměrné vzory.
1. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Vzory_otacej.
2. Žáci nejprve klikají na bloky otoč se (vlevo nebo vpravo) v ploše a zkoumají, jak se dlaždice otáčí vlevo a vpravo.
3. Žáci tahají myší dlaždici po scéně, klikají na bloky otoč se (vlevo nebo vpravo) a otiskni se v ploše, a tak vytvářejí zajímavé souměrné vzory.
4. Žáci přitáhnou do plochy další dva bloky otoč se (vlevo a vpravo) a používají i ty s hodnotami 15 stupňů na vytvoření vzorů.
5. Žáci potom mění hodnoty v blocích otoč se (vlevo a vpravo) na jiné úhly a zkoumají, jak se dlaždice otáčí.
OTÁZKY K PROVEDENÉ PRÁCI:
Vzdělávací cíle:
Zkoumat, jak můžeme dlaždici posouvat i jinak než taháním myší, tedy pomocí programovacích bloků.
Zkoumat, jak spojit několik bloků dohromady a vykonat je jedním kliknutím.
1. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Vzory_posun.
2. Žáci nyní přesouvají dlaždici na scéně klikáním na nové bloky dopředu o 80 kroků a dopředu o 40 kroků v ploše programu - přesouvání dlaždice taháním myši už od této chvíle
není dovolené, dlaždici už budeme dále v tomto modulu řídit jen bloky - příkazy.
3. Žáci spojí jeden z bloků dopředu o_ jeden z bloků otoč se o_ (vlevo nebo vpravo) a blok otiskni se, potom klikají na tento nový scénář a vykonávají ho jako celek.
4. Žáci změní počet kroků v bloku dopředu o_ ve svém scénáři a zkoumají, jaký vzor vytvoří jeho opakovaným vykonáváním.
5. Žáci upraví úhel v bloku na otáčení dlaždice a zkoumají, jaký vzor vznikne opakovaným klikáním na tento scénář (výsledný scénář k obrázku níže).
OTÁZKY K PROVEDENÉ PRÁCI:
Základní škola T. G. Masaryka Ivančice
Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767
+420 546 419 236
reditelka@zstgmivancice.cz