Z předchozích hodin již víme, co jsou to data, umíme data evidovat, převádět bity/bajty, zvládneme doplnit řadu, tabulku a navrhnout vlastní tabulku.
V rámci práce s daty jsme si již vyzkoušeli vytvořit jednoduchou tabulku v programech MS Word a MS Excel.
Pokud je dat příliš mnoho, může být těžké se v nich vyznat. Proto si v této kapitole ukážeme různé způsoby, jak na to vyzrát.
Vyzkoušíme si výběr (filtrování) dat na základě daného klíče. Data dokážeme roztřídit a seřadit do skupin podle společných znaků. K tomu nám budou pomáhat názvy (adresy) buněk tabulky, jejíž data budeme používat.
Vyjmenuj příklady toho, co jsou to data.
V jaké podobě se data v informatice zaznamenávají?
Na jaká média mohou být data ukládána?
Pokud datům přiřadíme nějaký smysl, význam, vzniká... ?
Jednotkou informace je... ?
V čem spočívá výhoda záznamu (evidence) dat do tabulky?
Cvičení z materiálu - Řazení čísel - nech si vygenerovat tabulku podle zadání. Pamatuj, že adresa buňky je tvořena písmenem sloupce a číslem řádku, v němž se nachází. Data v tabulce vyhledáváš a řadíš podle daného kritéria.
Cvičení z materiálu - Řazení prohlížečů - úloha představuje práci s něčím, co je nám důvěrně známé = webové prohlížeče (i když nutně nemusíme znát všechny, které jsou v příkladech jmenovány). Cílem je ukázat si, že řadit se dají nejenom čísla, ale musí se řadit i popisky, pokud s čísly souvisejí. V obou příkladech se doplňují názvy prohlížečů do prvního sloupce tabulky. V prvním se tak děje za pomoci konkrétních vyjádřených hodnot, ve druhém prostřednictvím odhadu velikosti výsečí v grafu.
Cvičení z materiálu - Znaky a ikony (třídění) - vyber na základě daného klíče potřebná data z tabulky a popiš za pomoci souřadnic, kde se v ní nachází.
Cvičení z materiálu - Barvy (filtrování) - v tomto cvičení filtruj data v textovém rozbalovacím seznamu podle obsahu tabulky. Urči počet výskytu barevných dat v tabulce.
Základní škola T. G. Masaryka Ivančice
Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767
+420 546 419 236
reditelka@zstgmivancice.cz