Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

17.

Bádání 3 - vysílání zpráv

 

Cílem tohoto modulu je prozkoumat mechanizmus posílání zpráv mezi postavami, přesněji, jak vyslat zprávu a jak ji „poslouchat“ a reagovat na ni. Nejprve vytvořit jeden a později několik scénářů, kterými bude více postav paralelně reagovat na stejnou zprávu. Toto bádání začíná budovat porozumění nejdůležitějšího (a v jistém smyslu jediného) mechanizmu, jak můžou spolu postavy přímo interagovat, tedy vzájemně se „vnímat“ a reagovat na podněty, které přicházejí od dalších postav. Tím toto bádání nadále rozvíjí porozumění událostí a vytváří první zkušenosti s paralelními procesy: kdykoliv postava vyšle („zakřičí“) zprávu, jedna nebo několik postav na ni může reagovat. 

 

MODUL 3 - BÁDÁNÍ 3 - OPAKUJ DOKUD NENASTANE

Vzdělávací cíle:

Zkoumat vyslání zprávy a reakci na tuto zprávu jako způsob komunikace.

Vysvětlit, kdo a v jaké situaci reaguje na zprávu a co se stane, když čekám na zprávu, kterou nikdo nevyšle.

Představit si, jak by mohly vysílání a přijímání zpráv využít postavy v Scratch.

 

ÚKOLY:

1. V této aktivitě se žáci bez klávesnice, hravým způsobem seznámí s mechanizmem vysílání a přijímání zprávŽáci si budou hrát na postavy z prostředí Scratch. Každý žák (tedy postava) musí pozorně poslouchat, jaká slova (zpráva) zaznějí, aby uměl ve správné chvíli reagovat. Všimněme si a diskutujme o tom, že na některé zprávy zareaguje pouze jeden žák (postava), jindy na jinou zprávu zareaguje současně více žáků v naší hře dosud vždy stejně, v následujících aktivitách i různě. Pokud by na některou zprávu neměl nikdo žádnou reakci (žádný scénář), celá písnička by uvízla.

2. Tisk kartiček.

3. Držte se těchto pravidel:

- budeme potřebovat jednu startovací (modrou kartičku), po jedné fialové kartičce (těch je celkem 5), oranžové kartičky v několika kopiích (každý žák ve třídě dostane přesně jednu kartičku - tu stejnou oranžovou kartičku bude mít několik žáků).

4. Každý žák si potom pozorně přečte svou kartičku. Modrou startovací kartičku zarecituje nebo zazpívá učitel. Nerecitujeme instrukce, ale jenom řádky písničky.

5. Žák zareaguje pouze tehdy, když uslyší zaznít určený řádek písně (jako zprávu). Tehdy se postaví, zarecituje nebo zazpívá svůj řádek písně a sedne si.

6. Celou akci je vhodné zopakovat několikrát. Prodiskutujte, co přesně se dělo. Hovořte o vysílání a poslouchání, či přijímání zprávy apod. Je důležité, aby si žáci uvědomili, že postava svoji zprávu vysílá „každému“, ale jen jedna nebo několik postav (někdy žádná) může poslouchat a reagovat právě na tuto zprávu.

7. Přidejte do hry extra fialovou kartu (jde o poslední fialovou kartu na listu karet k tisku) a znova si zahrajte. Co se stane? Prodiskutujte.

 

 

MODUL 3 - BÁDÁNÍ 3 - REAGUJE JEDEN

Vzdělávací cíle:

Zkoumat, jak mohou postavy ve Scratchi spolupracovat pomocí vysílání a přijímání zpráv.

Vysvětlit, čím se liší text v bublině, kterou ukáže postava, a vysílání zprávy.

 

ÚKOLY:

1. Otevři si Scratch a v něm projekt z minulé hodiny.

2. Zvolte Nana. Budeme pro něj budovat toto chování: když klikneme na Nana, teleportuje se na náhodné místo (jako dosud), ale potom zareaguje i Tera: vyskočí do výšky a pomalu sesedne zpět.

3. Přitáhněte ze skupiny Události nový blok vyšli zprávu _ do plochy a nechejte ho zatím samostatný. Klikněte v bloku na trojúhelníček, v nabídce možností zvolte nová zpráva... a do okénka napište Vyskoč! text zprávy pro vyslání. Potom klikněte na tento nový upravený blok, aby Nano vyslal svou zprávu. Nic se však nestane (diskutujte o tom, proč).

Modul 3 - bádání 3

3. Zvolte Teru a naučte ji, jak poslouchat a reagovat na tuto zprávu: ze skupiny Události přitáhněte do plochy hlavičku po obdržení zprávy vyskoč! a připojte k ní stejné chování, jaké má
Tera, když na ni klikneme, vyskočí a potom pomalu sesedne zpět.

Modul 3 - bádání 3

4. U obou postav nastavte ze skupiny Události hlavičkový blok po kliknutí na mě.

5. Zvolte Gigu. Ta by se chtěla moc kamarádit s ostatními. Proto změníme její chování takto: když na ni klikneme, vyšle zprávu Buďme kamarádi. Reagovat bude Tera.

6. Pro Gigu přitáhněte nový samostatný blok vyšli zprávu _ a vytvořte v něm novou zprávu Buďme kamarádi. K bloku přidejte hlavičkový blok po kliknutí na mě.

Modul 3 - Bádání 3

7. Zvolte Teru ta bude „poslouchat“ a reagovat na zprávu buďme kamarádi: nejprve jen v bublině ukáže Ahoj, já jsem Tera! Ze skupiny Vzhled přitáhněte blok bublina text 2 sekund
a změňte jeho text. Potom k němu připojte hlavičku po obdržení zprávy Buďme kamarádi! 

Modul 3 - Bádání 3

8. Úprava chování pro Teru a Gigu: 

Když klikneme na Gigu, nejprve přijde k Teře, v bublině poví Ahoj, já jsem Giga. A ty? (2 s), a až potom vyšle svoji zprávu.

Modul 3 - Bádání 3

Upravte také reakci Tery: ta nejprve vyskočí a sesedne a až potom se představí v bublině: Ahoj, já jsem Tera!

Modul 3 - Bádání 3

9. Giga bude pokračovat k Nanovi, také jemu se představí.

Modul 3 - Bádání 3

Nano odpoví a teleportuje se.

Modul 3 - Bádání 3

Také Tera reaguje "Už jsme kamarádi".

Modul 3 - Bádání 3

 

 

MODUL 3 - BÁDÁNÍ 3 - REAGUJE VÍCE POSTAV - JDE SE K TEŘE!

Vzdělávací cíle:

Zkoumat, jak můžeme pomocí vyslání zprávy iniciovat okamžité reakce více postav.

Vysvětlit, proč postava neumí reagovat na text, který ukáže jiná postava v bublině.

 

ÚKOLY:

1. Pokračujeme na stávajícím projektu.

2. Zvolte Teru. Takto nyní rozšíříme její chování: když na ni klikneme, vyskočí a sesedne zpět na místo, potom v bublině řekne Pojďte ke mně, kamarádi! (2 sekundy), a potom vyšle zprávu Jde se k Teře!, čímž k sobě pozve každého, kdo zareaguje na tuto zprávu. Všimněme si, že už nyní Tera reaguje výskokem a sesednutím ve více situacích: když na ni klikneme
a když obdrží zprávu Gigy Buďme kamarádi. 

3. Žáci do Teřina scénáře po kliknutí na mě přidají blok bublina Pojďte ke mně, kamarádi! 2 sekund a taky blok vyšli zprávu Jde se k Teře! Uvědomme si a opakovaně se žáky diskutujme o rozdílu mezi bloky bublina _ 2 sekund a vyšli zprávu _. První z nich je skutečně jen bublina, tedy vizuální efekt, a ne způsob komunikace mezi postavami. Bublinu jedné postavy žádná jiná postava „nevidí“ a nevnímá. Jediný způsob, jak může Tera pozvat ostatní k sobě, je vyslat zprávu.

Modul 3 - Bádání 3

4. Zvolte Pika a vytvořte jeho reakci po obdržení zprávy Jde se k Teře, obrátí se směrem k ní a opakuje můj krok, dokud se jí nedotkne.

Stejnou reakci vytvořte (nebo zkopírujte) i pro Gigu.

Modul 3 - Bádání 3

5. Vytvořte i reakci pro Nana: když zachytí zprávu Jde se k Teře, Nano se teleportuje k Teře. Použijí na to blok skoč na _ ze skupiny Pohyb.

6. Vylepšete Nanovu reakci z kroku 5 tím, že se bude teleportovat někam blízko k Teře, ale ne přesně na její pozici.

Modul 3 - Bádání 3

7. Rozmístěte postavy po scéně, klikněte na Teru. Ostatní postavy by měly dojít k Teře. Potom můžete ještě kliknout na další postavy. Bublinu můžete nastavit i Pikovi (s jeho pozdravem). 

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?