Žáci budou rozvíjet dosavadní zkušenosti z práce s perem, kreslením mnohoúhelníků a vytvářením vlastních nových bloků, používat nové vlastní bloky k vytváření složitějších kreseb.
I toto bádání je zaměřeno na pero, postavy a dále zkoumá kreslení základních pravidelných mnohoúhelníků. Žáci se učí rozlišovat mezi vnitřním a vnějším, tzv „zatáčecím" úhlem.
Bádání dále rozvíjí i koncept vytváření nových vlastních bloků a jejich použití v jiných scénářích, které kreslí složitější kompozice. Žáci se učí číst scénáře a usuzovat, jaký bude jejich výstup.
Vzdělávací cíle:
Zkoumat, jak nastavovat a používat pero postavy pro kreslení pravidelných mnohoúhelníků.
Propojit tuto novou zkušenost s předchozími znalostmi vlastností mnohoúhelníků.
1. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Mnohouhelniky.
2. Proveď úvodní scénář.
3. Spoj dohromady jeden blok dopředu a jeden blok otoč se (vlevo nebo vpravo). Zvol vstupní hodnoty a opakovaně klikej na tento krátký scénář (zatím bez opakuj _ krát).
4. Výsledné obrazce viz obrázek. Kolikrát si klikal myší? Jaké úhly jsi volil? To samé vyzkoušej znovu, tentokrát pomocí řídícího bloku opakuj_krát.
5. Sestav scénář pro nakreslení čtverce a následně trojúhelníku viz obrázek (nápověda).
6. Doplň následující obrázky, abys ukázal, jak jsi uvažoval u předcházejících úkolů (nápověda):
Vzdělávací cíle:
Zkoumat, jak lze používat předem vytvořený nový blok.
Zkoumat, jak můžeme vytvořit svůj vlastní nový blok pro kreslení čtverce.
Vysvětlit, jak se tvoří nový blok a proč je vhodné dát mu smysluplné jméno.
1. Pokračujeme v předcházející práci.
2. Vytvoř vlastní blok podle zadání na obrázku:
3. Prozkoumej ve skupině Moje bloky, jaké další nové bloky tady můžeš najít.
4. Posouvej brouka a pomocí bloku čtverec vytvoř různé čtverce viz obrázek.
5. Vyzkoušej přidat do svého scénáře k opakování ještě další červené bloky, které jsou již nadefinované... budou vznikat zajímavé čtverce.
Vzdělávací cíle:
Zkoumat, jak můžeme používat náš vlastní nový blok pro kreslení složitějších výstupů.
1. Pokračujeme v předcházející práci.
2. Použij svůj nový blok čtverec ve scénáři, který nakreslí „věž“ ze dvou nebo i třech čtverců.
3. Udělej si další nový blok – trojúhelník, kterého strana bude stejně velká, jako strana tvého čtverce.
4. Zkombinuj svůj čtverec a trojúhelník v jediném scénáři, který nakreslí domeček.
5. Výsledek tvých prací viz obrázek (nápověda).
6. Vytvoř scénáře, které nakreslí tyto nebo podobné obrázky. Využij u toho svůj vlastní blok čtverec a trojúhelník (nápověda 1, nápověda 2).
Základní škola T. G. Masaryka Ivančice
Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767
+420 546 419 236
reditelka@zstgmivancice.cz