Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

10.

Bádání 3 - ze středu, další kostýmy

 

V tomto bádání začnou žáci používat záporný počet kroků (budeme jim říkat couvací kroky) jako vstupní hodnotu pro pohyb dlaždice zpět do středu kruhového vzoru. Takto se seznámí s
alternativní strategií algoritmem) na vytváření kruhových vzorů. Aktivity bádání také povedou žáky k tomu, aby se zamysleli a představili si, co bude výsledkem scénáře dřív, než tento scénář vykonají.

 

MODUL 1 - BÁDÁNÍ 3 - ZE STŘEDU

Vzdělávací cíle:

Zkoumat, jak funguje nový algoritmus na vytváření kruhových vzorů ze středu.

Vysvětlit, jak se dlaždice může posunout zpět na své předcházející místo.

 

ÚKOLY:

1. Podívej se na video - Dva algoritmy.

2. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Vzory_kvety.

3. Žáci sestaví scénář na vytvoření např. takového kruhového vzoru a to pomocí řídícího bloku opakuj_krát. Ve skupině bloků Ovládání vyberou blok čekej_sekund na zpomalení vytváření vzoru. Schéma bude vypadat nějak takto: DOPŘEDU, OTOČ SE, OTISKNI SE (nápověda). 

Bádání 3

4. Žáci sestaví scénář na vytvoření např. takového kruhového vzoru a to pomocí tzv. couvacích kroků. Schéma bude vypadat nějak takto: DOPŘEDU, OTISKNI SE, ZPĚT, OTOČ SE (nápověda). 

Bádání 3

 

5. Žáci zkoumají, jak výsledný vzor ovlivňují různé počty kroků v bloku dopředu o_kroků, různé úhly v bloku otoč se o_stupňů, a také různé počty opakování v opakuj_krát. Žáci se s použitím různých hodnot v blocích snaží vytvořit tyto anebo podobné vzory (nápověda k některým vzorům). 

Bádání 3

6. Žáci mohou zkombinovat dva vzory do jednoho a případně i spojit dva scénáře do jediného. Mohou se nechat inspirovat těmito příklady, anebo si mohou vymyslet své vlastní (nápověda k některým vzorům). 

Bádání 3

 

MODUL 1 - BÁDÁNÍ 3 - UHÁDNI VZOR

Bádání 3

 

MODUL 1 - BÁDÁNÍ 3 - DALŠÍ KOSTÝMY

Vzdělávací cíle:

Propojit znalost algoritmu ze středu s uvažováním o úplném otočení a prací s couváním zpět.
Představit si, jaký scénář s jakým počtem opakování a s jakým zatáčecím úhlem je potřebný na vytvoření vzoru na obrázku.
Vysvětlit, proč daný scénář může anebo nemůže vytvořit vzor na obrázku.

 

ÚKOLY:

1. Žáci doplní ke svému scénáři blok změň kostým na_ a použijí ho při vytváření podobných vzorů ze středu:

Bádání 3

2. Pokud chceme experimentovat s různými hodnotami vstupů v blocích dopředu o_kroků a změň kostým na_, je rozumné scénář nejdříve duplikovat a nakonec oba scénáře spojit do
jediného (nápověda k některým vzorům). 

 

MODUL 1 - BÁDÁNÍ 3 - VLASTNÍ BLOK

Vzdělávací cíle:

Zkoumat, jak se definuje nový blok, jak se používá, a také jak se modifikuje jeho definice.

Vysvětlit, co to je definice nového bloku a proč je vhodné nové bloky vytvářet.

 

ÚKOLY:

1. Žáci vytvoří scénář pro některý základní vzor s použitím algoritmu DOPŘEDU, OTISKNI SE, ZPĚT, OTOČ SE.

2. Ve skupině Moje bloky kliknou na tlačítko Vytvořit blok - nyní tomuto scénáři dají jméno (nápověda). 

3. Žáci připojí svůj scénář na vytvoření vzoru pod novou hlavičkou. Tím dokončí celý postup při definici vlastního bloku. Definici, tedy scénář pod hlavičkou blok můj květ, mohou žáci kdykoliv upravit. Místo celého scénáře nyní mohou jako zkratku používat jediný blok můj květ, a to buď jako izolovaný, anebo v jiném scénáři.

Bádání 3

4. Kombinace několika vlastních bloků:

Bádání 3

 

Bádání 3

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?