Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

15.

VEX 123 - programování magnetickým kodérem

 

Cíl lekce:

  • osvojení další možnosti programování Vex 123 pomocí magnetické tabulky
  • tvoření sekvence kodérem
  • hledání a řešení problému v algoritmech programu

 

 

Jako další možnost programování je použití kodéru - magnetické tabulky, která je bluetooth technologií propojena s Vexíkem.

 

Zvídavá otázka:

Co to je Bluetooth technologie?

Co to je spárování digitálních technologií?

 

Video - postup propojení tabulky s Vexíkem

  1. KROK - PROBUZENÍ 
  2. KROK - SPÁROVÁNÍ 
  3. KROK - KROKOVÁNÍ
  4. KROK - SPOUŠTĚNÍ PROGRAMU S VEXíkem
  5. KROK - ZASTAVENÍ SEKVENCE
  6. KROK - POSTUPNÉ KROKOVÁNÍ

 

 

 

Bádání 1 (5 - 10 minut)

  • příkaz turn random je při pohybu na desce 3×3 pole velmi obtížně využitelný, alternativou může být podklad s kruhovým úhloměrem nebo „koláčem“ rozděleným na části s následným statistickým vyhodnocením četností intervalu úhlů otočení
  • příkaz turn aroud provede otočení VEXíka o 180°

 

Bádání 2 (5 - 10 minut)

  • žáci se mají naučit používat vícenásobné pohyby dopředu
  • byť v učebnici Scratch pro 5. ročník není využito příkazů s podmínkou (rozhodování nebo cyklus), tak poprvé žáci intuitivně vyzkouší využívání optického čidla (příkaz drive until line nesleduje čáru jako např. Ozobot, jen ji registruje)
  • zastavovací překážkou může být dodaný barevný plastový kroužek nebo barevný dřevěný (plastový) hranolek 4×4×1 cm

 

Bádání 3 (5 - 10 minut)

  • žáci se mají naučit používat zvuku a svícení středového tlačítka
  • postupně lze kombinovat programování zvuku a vzhledu s pohybovými příkazy (popojeď a rozsviť, zatrub atd.)
  • kombinace příkazů vzhledu, zvuku a pohybu lze praktikovat také na větším hřišti spojením dvou herních polí

 

Bádání 4 (5 - 10 minut)

 

  • žáci se mají naučit využívání reakcí na události, které je schopen VEXík registrovat (stisk tlačítka a optický senzor)
  • postupně lze kombinovat s programováním zvuku, vzhledu a pohybovými příkazy (popojeď a rozsviť, zatrub atd.)
  • vyhodnocovacím předmětem může být dodaný barevný plastový kroužek nebo barevný dřevěný (plastový) hranolek 4×4×1 cm
  • pro správnou činnost vyhodnocení událostí je zapotřebí program uvést do nekonečného cyklu příkazem go to start

Bádání 5 (5 - 10 minut)

  • žáci se mají naučit používání podmíněného příkazu if (když) a jeho rozšíření else (jinak) s použitím optického senzoru
  • postupně lze kombinovat s programováním zvuku, vzhledu a pohybovými příkazy (popojeď a rozsviť, zatrub atd.)
  • vyhodnocovacím předmětem může být dodaný barevný plastový kroužek nebo barevný dřevěný (plastový) hranolek 4×4×1 cm
  • lze vytvářet úlohy typu „když je objekt, vydej zvuk, blikni“ apod.

 

Bádání 6 (5 - 10 minut)

  • žáci si vyzkouší předprogramované VEXíkovy akce (buď šťastný, bláznivý, smutný) a příkazy čekání
  • postupně lze kombinovat s programováním zvuku, vzhledu a pohybovými příkazy (popojeď a rozsviť, zatrub atd.)
  • tyto akce nemají pro potřeby výuky algoritmizace příliš velký význam, jedná se pouze o zpestření pohybových možností

Bádání 7 (5 - 10 minut)

PRACOVNÍ MAPA ZDE

  1. ŘEŠENÍ ÚKOLU
  2. ŘEŠENÍ ÚKOLU
  3. ŘEŠENÍ ÚKOLU
  4. ŘEŠENÍ ÚKOLU
  5. ŘEŠENÍ ÚKOLU
  6. ŘEŠENÍ ÚKOLU

 

Bádání 8 (5 - 10 minut)

PRACOVNÍ MAPA ZDE

NÁPOVĚDA

Zjištění:

VEX kodér má nevýhodu v tom, že je omezený 10 políčky, do kterých lze umístít kódy. A nemá opakovací příkazy.

Jediné řešení může být opakované stisknutí tlačítka pro spuštění.

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?