3.
SCRATCH - Souřadnice
Procvičení rozhodování
- rozdělte se do týmů, nebo pracujte samostatně
- rozmyslete si a poraďte se mezi sebou v týmu jak slovní úkol řešit - udělejte myšlenkovou mapu
- spusťte si Scratch - zde
- vyberte postavu "baloon"
- nastavte velikost balónku na 50
- vyberte pozadí " BLue sky"
Vytvořte scénář dle slovního zadání:
- Balónek létá po ploše, náhodně vybírá směr.
- Při letu na modré ploše je kostým (barva) balónku žlutá (baloon 1-b), jinak je kostým balónku (barva) fialová (baloon1-c).
- Úkol můžete udělat i s více postavami balónků.
- Sledujte jak se mění hodnoty X a Y u postavy balónku (zamysli se, proč se to děje?).
Náhled na úkol:

Nápověda
Téma 1
BÁDÁNÍ 1 - Zkoumáme souřadnice
- stáhněte si projekt "Souřadnice" - ZDE
- procházej úkoly dle obrazků a instrukcí

Diskutuj a odpovídej na otázky:
- Co znamená záporná hodnota u příkazu "změň x o_" ?
- Co se stane, když dáme zápornou hodnotu u příkazu "změň y o_ "?
- Viděl jsi někdy nějakou takovouto mřížku?
- Jak se jí může říkat? Kde se používá? Povídej nám o tom.
Nápověda
BÁDÁNÍ 2 - Chytáme balónek

Nápověda
BÁDÁNÍ 3 - Tvorba programu - Kreslící aplikace - příprava pohybu

Programujte kouzelníka tak, aby se po stisknutí kláves pohyboval (nahoru, dolů, vlevo, vpravo) a vždy ukazoval hůlkou na průnik dvou souřadnic.
Nápověda
BÁDÁNÍ 4 - Tvorba programu - Kreslící aplikace - malování

BÁDÁNÍ 5 - Tvorba programu - Kreslící aplikace - kreslení složitých tvarů

Nápověda 1 - zapnutí / vypnutí pera
Nápověda 2 - nastavení barvy
Nápověda 3 - Náhodná barva

Diskuze

Soutěž

Možné nastavení hry - soutěže

- Klikejte na zelený praporek - pokaždé budete mít nový balónek v hracím poli.
- Skokem na souřadnice, které tým zadá propíchne balónek a ten zmizí.
- Opětovně stiskněte zelený praporek a získejte nový balónek na novém místě v poli.
- Startovací pozice je v příkladu výše nutná - používejte ji, nebo máte jiné řešení??? Ukaž nám je.
Diskuze

Měli by jste vyzkoušet a rozlišovat bloky "změň X o_" a "nastav X na _". Je zde velký rozdíl v pohybu postavy.
Diskuze a následné ověření v praxi

Nápověda
BÁDÁNÍ 6 - Náhodná procházka
- Toto bádání je založeno na znalostech z předchozího tématu - souřadnice a rozhodování.
- Úkolem bude sestavovat podmínky, založené na souřadnicích bodu, na němž se právě bude postava vyskytovat.
- spusťte si Scratch s novým projektem
- kocoura Scratche rozhýbejte, tak, že bude skákat na náhodné pozice X a Y
- nastavte barvu pera a tloušťku pera ( modrá, tl.5)
- pohyb kocoura bude náhodný a stále se opakující

Nápověda
BÁDÁNÍ 7 - Náhodná procházka - pokračujeme

Nápověda
BÁDÁNÍ 8 - Náhodná procházka - barva podle podmínky a souřadnice

Nápověda
Zjistili jsme, že se dá do podmínky vložit souřadnice a na základě souřadnic se mění dvě barvy. Co se ale stane, když změníme souřadnice v podmínce takto?


BÁDÁNÍ 9 - Náhodná procházka - podmínka vzdálenosti od objektu

Nápověda