V prvouce se nyní učíme o lidském těle. Připravila jsem pro děti projekt, který se zaměřil na jednu část našeho těla – ruce. Denně je používáme k různým aktivitám. Jsou v mnoha ohledech velmi zajímavé. Ruka se skládá ze zápěstí, dlaně a pěti šikovných prstů. Je to spolehlivý „parťák, bez kterého bychom se obešli je stěží. Máme ji neustále k dispozici, ale téměř její význam a nepostradatelnost nevnímáme.
Ruka nás provázela všemi předměty. V několika hodinách matematiky se stala hlavním motivem našich her. Do nakreslené ruky na tabuli jsem dětem ukrývala početní řetězce, řady geometrických tvarů.
Pracovali jsme jako jeden velký tým s rukama ve volném herním prostoru třídy. 11 ruček s čísly žáci nejprve seřadili vzestupně, následně ve vymezeném časovém limitu k rukám přiřazovali správné příklady tak, aby měly jejich součty a rozdíly stejnou hodnotu.
Ruce nám posloužily k tvorbě příkladů – jeden žák ukázal určité počty prvků na každé ruce, druhý k nim vytvářel příklad.
V českém jazyce jsme četli z obrázku ruky ukrytá slova. Byly jich tam desítky. Na tabuli jsme z magnetických písmen sestavovali slova tvořená 5 písmeny. Bylo to symbolická, právě tolik máme přece na ruce prstů. Skládali všichni, ale někteří jen v lavicích. Někteří se také pokusili co nejvíce slov vymyslet a správně napsat tiskacími písmeny. Pracovali jsme ve dvojicích, ale i v týmech při dalších hravých aktivitách. Přiřazovali jsme k rukám s písmeny obrázky podle jejich počátečního písmene. Bylo zajímavé sledovat, jak děti spolupracovaly. K některým obrázkům lze vytvořit více různých slov, proto i řešení této problémové úlohy bylo různorodé. Všechny nápady v závěru děti sdílely.
Ve výtvarné výchově jsme ruce zdobili tuší. Kreslili jsme různé ornamenty do šablony ruky naší paní učitelky. Najdeme v nich také další originální prvek – každá ruka dostala chlapecké nebo dívčí jméno.
S rukama jsme hráli hrátky v hudební výchově, ale sloužily nám také k rytmickým, dechovým cvičením a k pantomimické pohybové hře.
Vyzkoušeli jsme si, jaké je to být nevidomým člověkem. Někteří žáci měli zavázané oči a hmatem poznávali různé předměty. Ruce byly zakomponovány hravě i do hodiny tělesné výchovy. Bez rukou bychom se při většině zadaných úkolů neobešli.
Budeme si nyní určitě více považovat toho, že jsme zdraví a nepatříme k handicapovaným lidem. Pečujme o své zdraví, buďme na sebe opatrní a navzájem k sobě ohleduplní.
Mgr. Jarmila Loudová
Základní škola T. G. Masaryka Ivančice
Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767
+420 546 419 236
reditelka@zstgmivancice.cz