Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

7.

Ohodnocené a orientované modely, paralelní činnosti

Již v minulých hodinách jsme se potkali s modely(grafy), které nejen že řešili spojení a vytváření cest k dosažení cíle, ale cesty měli určité hodnoty.

Například udanou vzdálenost, nebo cenu.

V případě, že můžeme v modelech určovat nejlevnější možnost, nebo nejkratší možnost, tzn. že spojnice vrcholů jsou ohodnocené hodnotou - jedná se o ohodnocené modely.

Pokud je model (graf) směrově nastaven, jedná se o model směrově orientovaný.

 

 

obr.1 - ohodnocený model - NÁPOVĚDA

 

obr.2 - orientovaný model - NÁPOVĚDA

Další příklady k procvičení.

 

Hodina 1 - Bádání 1

Zamyslete se nad situací:

Převádíme jednotky v informatice.

Obrázek má velikost 1000 KB. Jaká je posloupnost převodů jednotek, kdybychom chtěli spolužákovi říct, že obrázek má...... MB?

Vytvořte model pro převod jednotek v informatice - model nakreslete do ŠS. NÁPOVĚDA K ŘEŠENÍ

 

Podobný převod jednotek - model zde:

Hodina 1 - Bádání 2

Aktivita 1 - Jaké informace mohu vyčíst z jízdního řádu?

Možné odpověďi:

  1. čas
  2. datum odjezdu
  3. místo odjezdu
  4. místo příjezdu
  5. jednotlivé zastávky
  6. přestupy
  7. mohu vyvodit cas mezi jednotlivými zastávkami ve městech
  8. celkovou dobu cesty
  9. vzdálenosti mezi zastávkami

Najdeš zde ještě něco jiného - pozorně se podívej na tento jízdní řád:

Odpovězte na otázky:    NÁPOVĚDA

  1. O jaký dopravní prostředek se jedná?
  2. Kdo je provozovatelem dopravního prostředku - znáš tel. pro případ ztráty zavazadla?
  3. Je možné přepravovat zvířata?
  4. Je možné přepravovat tělesně postižené?
  5. Je zastávka Jablonec n.Nisou konečná?
  6. Kolik je to km z Liberce do Vratislavic n.Nisou?

 

Aktivita 2 

Nakreslete do ŠS jednoduchý model, který základní informace znázorní. Základ najdete níže, zbytek doplňte z jízdního řádu.

NÁPOVĚDA

 

Aktivita 3 - viz pracovní list 3

Na obrázku je znázorněn proces oblékání. Zkontrolujte, zda je správně. Zdůvodněte své hodnocení.

Hodina 2 - Bádání 3

  1. Vytvořte skupinky, které budou bádat.
  2. Představte si, že jste internetový automat, který hledá nejlevnější lety.
  3. Najděte nejlevnější letecké spojení z Prahy do New Orleans, v případě, že znáte ceny letenek mezi některými destinacemi.
  4. Při výpočtu si pomozte grafem.

Řešení - nápověda

Ceny letenek seřazené abecedně podle výchozí destinace:

Filadelfie (PHL) – New Orleans (MSY): 4 100

Frankfurt (FRA) – New York: 10 800

Frankfurt – Filadelfie: 16 200

New York (JRA) – New Orleans: 4 500

Paříž (PAR) – Filadelfie: 17 700

Paříž – New York: 7 400

Praha (PRG) – Filadelfie: 17 600

Praha – Frankfurt: 2 400

Praha – New York: 9 800

Praha – Paříž: 2 300

Praha – Vídeň: 3 000

Vídeň (VIE) – New Orleans: 18 800

Vídeň – New York: 13 300

Hodina 2 - Bádání 4 - Vex 123

Budete potřebovat

  • vyučující Vám nachystá ve skupinách roboty VEX 123
  • hrací plochu s úkolem dle obrázku
  • instrukce k ovládání robotů VEX 123

obr. hracího pole robot VEX s problémem

 

 

 

obr. hracího pole robot VEX s problémem

 

Aktivita

Naprogramujte dle instrukcí vyučujícího robota tak, aby co nejkratší cestou došel ze startu do cíle, nakreslete si na list papíru model (graf) řešení.

(můžeme si představit, že se jedná o města na mapě)

Řěšení a nápověda

 

Hodina 2 - Bádání 5 - Paralelní činnosti (SRATCH)

V minulých hodinách jsme řešili činnosti dvou a více postav v blokovém programování programu SCRATCH. Zamyslete se nad úlohou akvárium. Zde rybyčky vykonávaly každá jinou úlohu. Pokusíme se tyto úlohy vysvětlit a vytvořit alespoň u dvou paralelní činnosti - paralelní modely.

Např.

  • jedna rybka pluje sem a tam (po dosažení okraje se odrazí a pluje zpět)
  • druhá rybka pluje sem a tam po dosažení okraje se odrazí a pluje zpět a hovoří "zase jsem na konci"

Projekt akvárium ke stažení zde

Řešení v blokovém zobrazení zde - nápověda 1 (nákres modelu), nápověda 2 (řešení ve SCRATCH)

 

(můžeme si představit, že se jedná o města na mapě)

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?