Pracuji

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice a partneři potřebují Váš souhlas k využití jednotlivých dat. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

NastaveníOK

Souhlas můžete odmítnout zde

X
ZŠ TGM Ivančice
Na Brněnce 1, příspěvková organizace

3.

Vytvoření programu (sestavení scénáře)

 

V tomto bádání dostávají žáci prostor k vlastní tvořivosti. Používají předpřipravené bloky - viz zápis k vlepení do sešitu. 

 

KAPITOLA 1

Vzdělávací cíle:

Zkoumat, jak funguje nový algoritmus - jde o objevování a následné plnění nových úkolů.

 

BÁDÁME:

1. HODINA - KRESLÍME VLAK

1. Stáhni si projekt vlak z přehledu hodin (soubor se ocitne ve složce Stažené soubory), spusť si Scratch a v něm pak otevři stažený projekt.

2. Objevuj, co se stane klikáním na jednotlivé bloky. Jak nakreslit vlak? Žáci jsou upozorněni na možnost přemisťovat objekt (brouka) myší. Nakreslí několik vlakových souprav. 

3. Scénu s vlaky smaž blokem SMAŽ a následně vytvoř další vlakové soupravy. Po zhlédnutí učitelem scénu smaž.

4. Sestav z bloků scénář, aby došlo k vytvoření vlaku na jedno kliknutí. Vytvoř různé kombinace vlakových souprav (jednotlivé bloky lze kopírovat pravým tl. myši). Žáci spojí více bloků dohromady (objekt mohou přesouvat a vytvářet tak více vlakových souprav).

Scratch - vlak5. Sestav scénář pro přesně takový vlak, jako je na obrázku. Žáci jsou upozorněni, že veškeré bloky najdou v levé části programu pod skupinou bloků MOJE BLOKY.

- z vlaku odstraň nejvyšší vagón a svůj scénář uprav pro nakreslení vlaku na jedno kliknutí (blok pro vysoký vagón žáci ze svého scénáře odstraní vyjmutím nebo kliknutím na něj pravým tlačítkem myši a následným výběrem položky Smaž blok).

- vytvoř více různých vlakových souprav. Pokud žáci potřebují "uklidit", smažou konkrétní scénář jeho uchycením a odhozením do levé části programu.

6. Použij blok NASTAV BARVU PERA NA a vytvoř vlak s jinou barvou než původní. Pozor, barva čáry se nezmění pouhým nastavením barvy v bloku – je potřeba ještě blok spustit (buď samostatně, nebo ve scénáři).

- vytvoř 5 různě barevných vlakových souprav (po ukázce učiteli všechny soupravy smaž).

- vytvoř 5 různě barevných vlakových souprav nasátím barvy (kapátkem) z barviček objektu (brouka). 

Scratch - vlak7. Sestav scénář pro vlak, v němž bude lokomotiva zelená a vagóny oranžové. 

- sestav scénář pro vlak, v němž bude mít každý vagón jinou barvu.

8. Čteme scénáře - žáci podle následujícího scénáře zkusí na papír nakreslit, co si myslí, že tímto scénářem vznikne za obrázky.

Scratch - vlak

Žáci mají přijít na to, že umístění bloku SMAŽ má vliv na výsledný obrázek. Mají si uvědomit, že i na umístění bloků, které nic nevykreslují, záleží.

9. Diskutujeme - Alenka vytvářela na scéně více vlaků. Sestavila scénář, který opakovaně pouštěla. Není ve scénáři pro opakované spouštění něco zbytečného?

Scratch - vlak

10. Objevujeme bloky - PERO VYPNI - zařaď do scénáře tento blok a zjisti, co se stalo? Potom vytvoř scénář se zařazeným blokem PERO VYPNI a následně PERO ZAPNI. Co se stane? Od chvíle, kdy se blok PERO VYPNI vykoná, postava přestane kreslit čáru.

11. Použij blok DOPŘEDU O _ _ KROKŮ a vytvoř vlakovou soupravu s hodnoutou dopředu o 100 kroků s umístěním tohoto bloku do středu soupravy. 1 krok = 1 pixel na obrazovce. 

Scratch - vlak12. Objevujeme bloky - vytvoř scénář, jehož výsledkem bude tento obrázek. Jak toho dosáhneš? Žáci by měli objevit, že blok DOPŘEDU O_ _ KROKŮ slouží pouze k posunu postavy. To, zda se při pohybu postavy kreslí čára či nikoliv, souvisí s kreslícím perem. Nápověda scénáře. 

 

 

BÁDÁME:

2. HODINA - KRESLÍME ČÍSLICE A PÍSMENA

1. Stáhni si projekt číslice z přehledu hodin (soubor se ocitne ve složce Stažené soubory), spusť si Scratch a v něm pak otevři stažený projekt.

2. Zkoumej jednotlivé bloky, na co jsi přišel? Co můžeš vytvářet? (tvary, čísla, písmena)

3. Sestav z bloků scénář, který na jedno kliknutí nakreslí nějakou digitální číslici jako např. viz obrázek.

Scratch - číslice

4. Správně vytvořená čislice je taková, která vznikla na jedno kliknutí a to vždy z jiného místa, nebo-li správně sestavený scénář má s vypnutým perem dovést tužku k bodu, odkud se
začne číslice kreslit. Potom teprve pero zapne viz nápověda.

5. Sestav z bloků scénář, který na jedno kliknutí nakreslí nějaké písmeno jako např. viz obrázek (nápověda).

Scratch - písmena

6. Diskutujeme - prohlédni si scénáře, jaké písmenko vznikne (nápověda)?

Scratch - písmena

 

BÁDÁME:

2. HODINA - TISKNEME PÍSMENA A SLOVA

1. Stáhni si projekt písmena a slova z přehledu hodin (soubor se ocitne ve složce Stažené soubory), spusť si Scratch a v něm pak otevři stažený projekt.

2. Zkoumej jednotlivé bloky, na co jsi přišel? Co můžeš vytvářet? Kolik má jeden objekt (= postava) kostýmů? (jde o počet písmen + háček a čárka)

3. Vyzkoušej, co udělá blok ZMĚŇ KOSTÝM NA. Měň kostýmy a otiskávej jednotlivé obrázky pomocí bloku OTISKNI SE. Otiskáváním a posouváním vzniká slovo. Vytvoř slovo SOBOTA. Žáci musí pochopit, že otisk je jen obrázek, není to další postava. Na scéně zůstává stále jen jedno písmeno, které jde myší přemísťovat.

4. Sestav scénář, který napíše tvé jméno (vše je bez diakritiky). Pokud jsi hotový, vytvoř scénář na příjmení nebo přezdívku. Stačí vytvořit scénář pro jedno písmeno, následně pravým tl. myši zkopírovat a ve zkopírovaném pouze změnit na jiné písmeno.

5. Objevujeme bloky - dovnitř scénáře, který otiskne slovo, vlož někam blok ČEKEJ 1 SEKUND ze skupiny bloků OVLÁDÁNÍ. Dobu můžeme zkrátit, jen je zapotřebí psát místo čárky tečku, takže např, 0.5. Nápověda.

6. Píšeme slova s háčky. Do scénáře se svým jménem (pokud v něm háček nebo čárku nemáš, zvol jiné slovo, např. ŽÁK) přidej blok pro háček nebo čárku. Jak budeš postupovat? Žáci musí objevit, že po otisknutí háčku nebo čárky se postava nepřesouvá. Nápověda

7. Diskutujeme - prohlédni si scénář, jaké slovo vznikne? Pokud bude čas, vyzkoušej si scénář na svém PC.

Scratch - slova

 

ZAJÍMAVÉ ODKAZY

Školní parlament ZŠ TGM Ivančice

Odkaz na starý web školy

 

 

 

 

  Nenech to být - schránka důvěry - pomoc při odhalování šikany

Horizont

 

KONTAKTY

Základní škola T. G. Masaryka Ivančice

Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767

  +420 546 419 236

reditelka@zstgmivancice.cz

Kde nás najdete?