Žáci budou využívat náhodnosti pro kreslení nebo rozmísťování různých prvků přírodních scenérií, jakými jsou stromy, plážové domečky, květy, houby, ptáci na obloze apod. (kombinovat více početné prvky při vytváření přírodní scenérie). Toto bádání poskytuje žákům další příležitosti pro zajímavé využití náhodnosti a její přesnější definování.
Vzdělávací cíle:
Zkoumat, jak můžeme naprogramovat obrázek s více náhodnými prvky.
Zkoumat, jak můžeme určovat vhodný rozsah náhodných vstupních hodnot.
1. Otevři si Scratch, stáhni a následně ve svém otevřeném programu Scratch otevři stažený projekt Projekt pana Brouka.
2. Sestav scénář, který nakreslí strom s kmenem délky 40 a korunou, kterou bude tečka náhodné velikosti mezi 35 a 65.
3. Vytvoř scénář pro nakreslení stromu.
4. Vytvoř nový blok můj strom pro kreslení stromu.
5. Potom vytvoř scénář, který na scénu náhodně nakreslí hodně stromů (nápověda).
6. Můžeš měnit pozadí.
7. Tato verze bloku můj strom používá dva různé rozsahy náhodných tlouštěk pera - jeden pro kmen a jiný pro korunu (nápověda).
Vzdělávací cíle:
Propojit nové zkušenosti se znalostmi úhlů, mnohoúhelníků a aritmetických výpočtů.
Představit si výsledný obrázek pro daný scénář, analyzovat daný scénář.
Vysvětlit, proč má scénář právě takový výstup, resp. jak doplnit neúplný scénář, tak aby měl požadovaný výstup.
Práce s pracovním listem.
Vzdělávací cíle:
Zkoumat, jak kombinovat různé nové poznatky a postupy osvojené ve druhém modulu při tvorbě složitější přírodní scenérie.
1. Otevři si Scratch, pokračuj v posledně otevřeném a již staženém projektu 25_Projekt pana Brouka.
2. Nejdřív změn pozadí scény na pozadí s názvem noční horizont.
3. Na modré pozadí naprogramuj náhodné hvězdy (nezapomeň, že hvězdy musí být opravdu jen na obloze, tj. musíš nastavit souřadnice pomocí osy X a osy Y).
4. Vytvoř nový blok domek, jehož scénář vhodně kombinuje bloky čtverec a trojúhelník či střecha v jedné definici, spolu s náhodnou tloušťkou a barvou pera (blok domek použijte pro nakreslení několika domečků v horní části zeleného pozadí).
5. Potom si vytvoř blok můj strom a přidej několik stromů.
6. Nakonec vytvoř podobný blok hříbek, který je vlastně kresbou malého stromu, ale s jinými barvami a tloušťkami pera a před stromy ještě přidej několik hříbků (nápověda 1, nápověda 2, nápověda 3).
Základní škola T. G. Masaryka Ivančice
Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767
+420 546 419 236
reditelka@zstgmivancice.cz