4.
SCRATCH - parametry
Bádání 1
- Opakovací úloha, kdy žáci vytváří dle souřadnice nebo pozice postavy podmínky.
- Vzpomeňte si jak se tvoří vlastní blok a proč ho vytváříme - je to podprogram, který použijeme v hlavním programu.
- K vytvoření bádání si můžete buď vytvořit svůj program, nebo použít projekt "Animace".
Zadání:
- Postava létá a odráží se od okrajů (podobně jako úkol s raketou) - nápověda
- Po překročení určité hranice letu změní postava kostým - použijte souřadnice X a Y (když je ve vzduch je letadlo, když na vodě je loď) - nápověda
Ukázka - červená čára něco zvýrazňuje - Zamysli se co? O jakou hranici by mohlo jít? Jak to použít?
Nápověda
Diskuze
Je možné i jiné řešení - jaké jsou možnosti?
Co třeba tato možnost? Jak se program chová - popište problém.
Bádání 2
Opakování
- Stáhněte si nový projekt - "Kreslení"
- Vytvořte program, kdy budete vytvářet a kreslit obrazec čtverec, tloušťka 5, modré pero
- Nahraďte opakující se bloky opakováním - opakuj 4 krát
- Vytvořte svůj blok - podprogram na kreslení čtverce, trojúhelníku, mnoho úhelníků, nebo i kružnice.
Pokračování badatelské úlohy
Jožka a Denisa potřebovali nakreslit ve Scratch různě velké čtverce. Dokážete jim poradit jak na to? Je jejich řešení problému správné?
Odpověď :
- Je to nepraktické, nelze jedním kliknutím namalovat oba rozměry čtverce.
- Je nepraktické pro každý čtverec vytvářet nový scénář.
- Pro 10 různých čtverců by se musel dělat nový program s rozdílným počtem kroků vpřed.
- Proto vymyslíme svůj blok pro obecný tvar čtverec s proměnlivou délkou kroku a zavá díme tak tzv. blok s PARAMETREM
Vytvořte následující tvary a použijte k tomu PARAMETR
Parametr se dá propojit například s otázkou a odpovědí.
Například u tohoto bádání - Kreslíme schody - "KOLIK SCHODŮ?"
Nápověda
Zatím jsme používali pouze jeden parametr pro délku strany čtverce, ale existují přece geometrické tvary, které nemají stejné všechny strany. Například obdélník má dvě různé protilehlé strany. Vytvoříme tedy program na tvoření obdélníků s různými stranami s použitím dvou parametrů.
Nápověda
Práce navíc - Kreslení tvarů dle zadání s parametrem ( hodnocený úkol)
Možná řešení
Bádání 3 - Razítkujeme písmena
Podstatou tohoto bádání je použít znalostí a dovedností s PARAMETREM a použít je v úkolu, kde místo hodnot měrových budeme parametrem definovat hodnotu jinou - písmennou.
- stahněte si a otevřete projekt Písmena a slova.
- do vlastních bloků vkládejte "parametry", aby se zkrátil a zjednodušil zápis scénáře
Zamyslete se:
Co je nepraktické na tomto scénáři (obrázek)? Zjístíš proč se parametr používá....
Nápověda
Nadaní žáci - kreativita
Pokuste se tisknout písmena , ale upravte scénář tak, aby se tisknutá písmena otáčely např. o 10° - takto by měl vypadat výsledek
Možnost řešení 1 a řešení 2
Zamyslete se, které z řešení je vhodnější.
Nápověda
Diskutujte
Zatím jsme psali a razítkovali pouze písmenka bez čárek a háčků, to v ČJ není moc dobré a proto naučíme Scratch psát i české písmenka. Většinou když píšeme na klávesnici čárky nebo háčky nad písmenky nedochází k posunu na další písmenko.
- Vytvořte svůj blok - orazítkuj znaménko - zde bude oproti bloku orazítkuj odstraněn blok dopředu o 30 kroků.
Nápověda
Nápověda
Nápověda
Bádání 4 - Experiment s parametry
- stáhněte si projekt Pila
- úkolem je nakreslit schody - používáte dva parametry pro blok list pily - vytvořte
- pamatujte celková délka je 200 kroků!
- experimentem vytvořte pilový list
Nápověda k experimentu
Bádání 5
- stáhněte si projekt Kreslení
- vytvoříme si scénáře pro střechu(trojúhelník) a obvod domku (čtverec) a nebo vytvoříme svůj blok pro nakreslení celého domku (domek)
- nastavíme pro domek parametr velikost
Nápověda
Diskutujte
Najděte problémy ve scénáři, možná zde něco chybí - ověřte i fukčnost a správnost Vašeho tvrzení. Nakreslí se domek správně???
Nápověda
Nápověda
Nápověda
Bádání 6 - pro nadané žáky
- tato úloha je určená pro nadannější žáky - i když to tak nevypadá, jde o obtížnou úlohu.
- zamyslete se jak se tvoří kvíz - zkuste si nějaký jednoduchý kvíz vytvořit - otázka - odpověď - můžete použít i podmínkovou větu "KDYŽ-TAK-JINAK"
-
Nápověda 1 , Nápověda 2