Na počátku bylo Slovo.
Slova tvoří příběh.
Slovo se mění v čin.
Slovo může pomoci, slovem můžeme ublížit.
Vhodně volená slova mohou ovlivňovat lidské činy.
Slova nás obklopují a dotýkají se nás – v textech knih, v článcích novin, na internetu, slova plynou v každodenním toku řeči.
Nad všemi těmito rolemi „slova“ jako jednotky komunikace jsme se zamýšleli s žáky 9. ročníku ve výtvarné výchově a tyto myšlenky pak žáci ztvárnili ve výtvarné řadě několika prací:
První - koláž - byla zaměřena na znázornění toku slov, záplavy informací, kterými se každý den prodíráme a jimž se snažíme porozumět.
V následujícím úkolu pak žáci tvořili Poctu slovu ve formě plakátu s univerzálním pojetím slova jako obecné jednotky, přičemž měli znázornit, jak člověk může vnímat různé způsoby komunikace – uspořádané a jasné, chaotické a zmatené, zahlcující a přehnané či naopak úsporné a jednoduché. Zároveň měli použít kontrast a důraz na detail – barevný akcent.
Posledním úkolem v této řadě byla tvorba slova jako objektu – využili jsme přitom jako inspiraci práci rakouského grafika a výtvarníka Stefana Sagmeistera, který tvoří slova jako objekty v prostoru, a tyto objekty jsou zároveň nositelem krátkého, ale výstižného poselství. Žáci tvořili svá poselství v interiéru školy, a tak zároveň přímo souvisela s prostředím.
Základní škola T. G. Masaryka Ivančice
Na Brněnce 1, 664 91 Ivančice
IČO: 70918767
+420 546 419 236
reditelka@zstgmivancice.cz